Studie omkring halsbånd og tryk i øjnene:

Et studie fra university of Madison- Wisconsin veterinary ophthalmologist, viser at hunde som trækker i deres halsbånd (collar stress) er i høj risiko for at deres intraokulære tryk i øjnene kan stige og dermed lave permanente øjenskader på længere sigt. Studiet blev foretaget på 26 slædehunde. Deres tryk i øjnene blev målt før de trækkede i halsbåndet og efter at de trækkede i halsbåndet. Studiet blev lavet igennem 6 mdr. Studiet konkluderede hermed at hunde med svag eller tynd hornhinde samt stær i øjnene, skal bruge en sele i stedet for halsbånd og der var ligeledes også variationer af trykket i øjnene, hos de forskellige hunde. Alaskan malamut og siberian husky intraokulære tryk, var lavere end de andre slædehunde i studiet. Dette kan skyldes den position som de sætter deres ben i, under trækningen af slæden.

Dr. Ellison Bentley som er professor på University of Madison- Wisconsin siger " Vi anbefaler ofte sele i stedet for halsbånd. I studiet ville jeg undersøge om der var evidens for denne anbefaling. Efter vi startede studiet, udkom en artikel i British journal of ophthalmologist som viste at stramme slips øgede det intraokulære tryk i øjnene hos mennesker, dette sker ved at det skaber et tryk i øjnene hos mennesker og dette sker så ved at det skaber et tryk på vores halspulsåre når man anvender slips.

Tryk på halspulsåren hos mennesker og hunde kan resultere i en vaskulær overbelastning af iris i øjet, samt årehinde og øge trykket i blodårene, som løber i øjnene. Dette er en meget smertefuld tilstand. Bentlet konkluderede i sit studie at det var samme tilfælde hos hundene som hos mennesket. Lavede man et konstant tryk på halspulsåren med hundens halsbånd ville det resultere i samme lidelse at det intraokulære tryk ville blive påvirket og blev dette tryk foretaget igennem længere tid, måneder eller år ville dette resultere i smerter samt øjensygdomme hos hunden.

Men studiet viste også en ekstra bivirkning, Dr. Bentley advarer i sin rapport at selen kan være ligeså skadelig som halsbåndet, men dette kom an på selens design og hvor spænderne i selen sidder.

H- sele                                                                                                    Frenchie & Friend - H-sele til hunde - Hundesele i farver

Y-sele

HURTTA Hundesele Polstret Y Sele Cherry